SoulCollage

12 apr

Dinsdagmiddag heb ik meegedaan aan een workshop SoulCollage, gegeven door Lucy Schaaphok in Leeuwarden. SoulCollage is op een creatieve manier bezig zijn en kijken naar dat wat binnen in jezelf leeft. Je maakt daarbij gebruik van plaatjes uit tijdschriften die je uitzoekt en die je plakt op een kaart van karton. Het is een leuk proces waarbij je bezig bent met knippen, scheuren en plakken. Het hoeft niet mooi te zijn wat je maakt, je bent helemaal vrij in je werk.

Ik vond het heel leuk om tussen al die honderden plaatjes en foto’s te zoeken en dat er uit te pakken wat mij aansprak, om wat voor reden dan ook. Dat is vaak onbewust. Ik pakte vanuit mijn gevoel die dingen waar ik naartoe werd getrokken.

SoulCollage Workshop

Na het kiezen van de plaatjes en het knippen en beplakken van de kaarten koos iedere deelnemer één kaart van zichzelf uit om mee verder te werken in de groep. Het komt erop neer dat je onderbewuste heeft gekozen voor die plaatjes en die kaart ook gemaakt heeft. Het zegt iets over wat in jezelf zit, daar kom je achter door te kijken naar wat er op de kaart staat. Maar dan wel vanuit de kaart, je bent op dat moment de kaart met alles wat daar op staat. Dan zie je eigenlijk dat er veel meer op staat dan je in eerste instantie had gedacht.

SoulCollage-kaarten maken

Ik vond het een hele fijne combinatie tussen het creatief bezig zijn en het ervaren wat er binnen in mijzelf leeft en kijken naar dat wat de kaart mij te vertellen heeft. Ik heb vier kaarten gemaakt. Ze zijn totaal verschillend maar zeggen allemaal iets over mij. Mijn eigen kleine kunstwerkjes. Ik vond het zo leuk om te doen dat ik een paar lege kaarten gekocht heb zodat ik thuis verder kan gaan, alleen of met anderen. Tijdschriften en plaatjes heb ik genoeg verzameld want ik maak vaker collages.

collagekaarten

Als je ook interesse hebt in SoulCollage kijk dan eens op de website van Lucy. Hierop staat alles over deze workshops beschreven.  Zij is één van de drie mensen in Nederland die deze workshops geeft. Ze doet dat niet alleen in Leeuwarden maar ook op andere plekken in Nederland en binnenkort ook in België. Ik ben zelf in ieder geval heel enthousiast geworden na deze middag en ga er zeker mee verder.

4 Reacties to “SoulCollage”

  1. Susan augustus 13, 2012 bij 7:38 am #

    Wow wat een mooie kaarten heb je gemaakt, vooral die engeltjes kaart vind ik superr. Maar dat is niet zo vreemd hè ;). Ja zoals je ziet ben ik effe door je blog aan het neuzen. Ik heb zelf ook al enkele mooie collages gemaakt, maar nog niet op kaarten. Wie weet maak ik er vandaag eens de tijd voor. Ik heb pas flink gescheurd uit magazines waar ik niks mee had en die weggegooid en wie weet kan ik mooie kaarten ervan maken.
    Ik heb net ook eens naar het filmpje gekeken van de dame van SoulCollages, die lieve oude vrouw. Mooi filmpje, oh dit is echt wat voor mij. Eens kijken of ik wat karton heb om mee aan de slag te gaan ;). Wie weet zie je vanavond nog wel het resultaat op mijn blog met een link naar jouw blog ;).
    Warme creatieve groetjes van Susan

    • blijmetkleur augustus 13, 2012 bij 12:35 pm #

      Dank je 🙂 Ja, wat een geweldige vrouw hè, die Seena Frost? Als je nog aan de slag gaat met kaarten maken, veel plezier ermee! Ik vind het heel leuk om te doen.

      • Susan augustus 14, 2012 bij 7:13 am #

        Jaaa ik ben er mee aan de slag gegaan, heb er twee gemaakt. Maar als de zon zo schijnt kan het erg broeierig warm worden op ons overkapte terras (40graden) en heb tussendoor ook binnen wat opgeruimd (lees herindeeld ;)).
        Ik had de eerste kaart wat verkeerd ingeschat, te klein uitgesneden uit het passe partout vandaar de ‘lijst’ eromheen die niet helemaal gelukt is, maar toch vind ik het een mooie kaart geworden :).
        Bedankt voor de inspiratie!
        Warme groetjes van Susan

  2. blijmetkleur augustus 14, 2012 bij 10:06 am #

    Graag gedaan. Ik heb je kaarten net bekeken op je blog, ze zijn echt prachtig!

Plaats een reactie