Doorgaan / Continue

14 Mrt

Een paar weken geleden was ik zo enthousiast begonnen met het ontrommelen van mijn huis via de Declutteractie van Esta. Ik maakte een goede start met een kast uitruimen, de eettafel, de wasmanden en de keuken.

Maar deze laatste dagen ben ik niet meer zo actief bezig met opruimen. Ik ben een weekend weggeweest en heb daar een virus opgelopen waardoor ik verkouden en grieperig ben. (alwéér!) Het ontmoedigt me een beetje om de dingen aan te pakken als ik me lichamelijk niet goed voel.

Wat ik ook lastig vind aan het opruimen van mijn spullen is dat aan veel dingen emotionele herinneringen kleven. Alles wat door mijn handen gaat heeft een geschiedenis. Vooral als het gaat om een doos met oude kaarten, brieven en papieren. Zo vond ik een stapeltje kaarten die ik kreeg als kind van mijn oma en opa tijdens hun vakanties. Mijn zus en ik kregen altijd allebei een eigen kaart uit hun vakantiebestemming en dat vind ik zo lief. We waren dan ook altijd erg blij met de kaarten uit Spanje waar een danseres op stond met een echte rok van stof genaaid op de kaart. Super vond ik die kaarten en ik heb er meerdere van.

kinderkaarten

En ik kwam een brief tegen geschreven door mijn opa in 1994 toen ik tijdens mijn studie een jaar op Curacao woonde. Ik herken het nette onderwijzers-handschrift uit duizenden. Het is zo’n lieve brief, geschreven een paar jaar voor zijn dood.

luchtpost

En dan een papier van het dierencrematorium waar mijn lieve poes Mien gecremeerd is. Ik wist niet eens meer dat ik ooit die brief heb ontvangen.

blog Fam 1994-001

Al die dingen maken herinneringen en verlangens los die gepaard gaan met emoties. Zo mis ik Mien nog altijd en dat kan soms heel sterk zijn en hetzelfde geldt voor mijn oma en opa. Hoe graag had ik ze nog bij me gehad en ze kunnen knuffelen.

Het is goed hoor om op te ruimen maar het kost ook veel energie, tranen en vooral tijd. En het zijn juist die dingen die van emotionele waarde zijn die ik niet weg kan doen. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de poppenkleertjes van mijn eerste pop gemaakt door mijn grootmoeder, babykleertjes en schoentjes van Anna, theelepeltjes uit het huis van mijn oma en opa en al die andere dingen die mijn hart niet onberoerd laten. Ik stop ze dus weer terug in de doos en die belandt dan maar weer onderin de kast.

Hoe doen jullie dat toch, dat opruimen?

5 Reacties to “Doorgaan / Continue”

  1. emmel maart 14, 2013 bij 12:25 pm #

    Ik voel hetzelfde als jij, ik vind dingen wegdoen ook zo moeilijk en blijf op een gegeven moment ook altijd hangen

  2. Sil maart 14, 2013 bij 12:40 pm #

    Ik ben er ook slecht in en zolang het je nog ontroert dan zou ik het bewaren.

    • OrganizenmetJokevdB maart 14, 2013 bij 5:16 pm #

      Je hoeft ook niet alles weg te doen! Maak een mooie map en doe ze daar in; of koop een leuke lijst bij Xenos en plak ze bij elkaar op een creatieve manier, zo heb je er nog plezier van ook als je er langs komt.
      Maak foto’s van de dierbaarste spullen en plak ze bij elkaar en dan die kaarten er bij. Wordt het een mooi herinneringsboek. Opruimen is kiezen, is doodvermoeiend ja. Succes verder met ruimen, maar hou het vooral prettig! HGr.

  3. Susan maart 15, 2013 bij 9:45 am #

    Ik doe niet aan opruimen, wel aan herstructureren. De boel beter indelen en als ik dan echt eens wat wegdoe gaat het naar iemand die op rommelmarkten staat, echt weggooien zal ik nooit doen.
    Maarreh waarom zou je daar zo nodig aan meedoen aan zo’n actie, ik snap de achterliggende gedachte wel maar als iedereen maar altijd alles opruimt (lees weggooit) dan zouden al die geweldige kringloopvondsten niet bestaan, want dat was dan al jaren geleden weggegooid.
    Heel veel beterschap gewenst en succes met je onderneming en wie weet kun je wel hele mooie creaties maken van oude dingen zoals hierboven voorgesteld😉.
    Warme groetjes van Susan

  4. blijmetkleur maart 15, 2013 bij 2:47 pm #

    Bedankt voor jullie reacties en adviezen. Sommige dingen kunnen inderdaad niet weg maar ik kan ze wel beter opbergen, allemaal bij elkaar en overzichtelijker. Nu verspreidt het zich over meerdere dozen en plaatsen in huis. Een herinneringsboek is ook een goed idee.

Geef een reactie

