Zelf deodorant maken / Deodorant DIY

6 Jan

Vandaag heb ik zelf deodorant gemaakt met alleen maar natuurlijke ingrediënten. Er staan allerlei recepten op internet om dit te doen maar ik keek zelf op huis-tuin-en-keuken.blogspot.nl.  In december heb ik in het ziekenhuis een huidallergietest laten doen omdat ik last heb van eczeem. Uit de test kwamen verschillende allergieën en ondanks dat ik altijd al erg voorzichtig was met het gebruiken van bepaalde stoffen en chemische middelen, nu kan ik dus nog meer cosmeticaproducten van mijn lijstje schrappen. Maar dat maakt wel dat ik steeds meer spullen zelf ga maken en dat is eigenlijk ook heel leuk om te doen en het kost meestal ook minder geld. (net als het zelfgemaakte wasmiddel dat ik maak)

De basis voor de deodorant:

ZUIVERINGSZOUT

zuiveringszout

Wat ook wel gebruikt wordt is Bakingsoda maar dit had ik nog in huis en is prima. Het zuiveringszout gaat de geur tegen.

ARROWROOT

arrowroot

Wat ook wel gebruikt wordt is maïzena maar daar schijn je ook allergisch voor te kunnen zijn dus ik gebruik liever Arrowroot uit de natuurwinkel. Arrowroot wordt gebruikt als bindmiddel.

COCOSCRÈME

cocoscrème

Deze cocoscrème had ik nog in de koelkast staan maar het is niet biologisch. Ik heb vandaag deze crème gebruikt en als de deodorant me bevalt dan koop ik toch de biologische versie uit de natuurwinkel. Maar dat is best een grote en dure pot weet ik dus die koop ik alleen als ik zeker ben dat ik deze deodorant ook echt dagelijks zal gebruiken.

In principe is dit voldoende voor de deodorant maar je kan er ook nog etherische olie aan toe voegen. Ik heb zelf een paar druppels lavendelolie gebruikt maar wilde niet teveel nemen want ik ben ook allergisch voor parfum dus moet oppassen met etherische olie. Wel heb ik een klein beetje amandelolie gebruikt om de substantie iets dunner te maken omdat het een beetje droog bleef. Ik heb van alledrie de producten een eetlepel gebruikt, dat is weinig maar het is tenslotte de eerste keer. Bovendien kun je het niet langer dan drie maanden gebruiken dus dan hoeft het geen grote pot te zijn.

zelfgemaakte deodorant

En dit is het resultaat! Ik heb het in een klein plastic bakje gedaan dat goed afgesloten kan worden. Ik kan er nog weinig van zeggen want ik heb het net opgesmeerd maar ik kom er volgende week nog wel een keer op terug hoe het bevalt. Oh ja, het is dus een smeerbare deodorant die je met je vingers moet smeren onder je oksels. Het schijnt beter te werken dan de gangbare producten uit de winkel dus ik ben benieuwd…

Nog even dit, in de cocoscrème die ik nu gebruikte zit het E-nummer 220, ook wel bekend als zwaveldioxide. Het is een chemisch conserveermiddel dat risico’s met zich mee brengt zoals allergieën, darmstoornissen en astma. Eigenlijk zou ik het helemaal niet moeten gebruiken maar het alternatief is zoals ik al noemde best prijzig.

Meer informatie over E-nummers in voeding is te vinden in het boekje “Wat zit er in uw eten?” van Corinne Couget.

Wat zit er in uw eten? C. Couget

Ik heb dit boekje al een paar jaar en er gebruik het best vaak om te kijken of iets nou wel of niet schadelijk is (vaker wel dan niet) Het is echt een aanrader om aan te schaffen.

3 Reacties to “Zelf deodorant maken / Deodorant DIY”

  1. marmarel januari 6, 2013 bij 7:13 pm #

    Oh super zeg! Ik heb ook eczeem, mijn hele leven al en gewone huidverzorgingsproducten laat ik sowieso al staan. Ik heb een aantal producten waar ik heel tevreden mee ben, maar Deo kon ik niet vinden naar mijn zin (het werkte gewoon niet goed genoeg). Dit ga ik zeker eens proberen. Zelf wasmiddel maken doe ik ook al, dat is een stuk voordeliger dan die speciale anti-allergische wasmiddelen.

    • blijmetkleur januari 7, 2013 bij 7:43 am #

      Ja, ik heb dat probleem ook met deodorant, het werkt niet altijd voldoende. Ik schrijf het op mijn blog als ik tevreden ben met deze nieuwe. En wat leuk dat jij ook je eigen wasmiddel maakt!

  2. Rianne januari 8, 2013 bij 6:42 pm #

    Dat boekje heb ik ook al jaren en eigenlijk zou iedereen het eens moeten inkijken! Inderdaad een echte aanrader en eyeopener.

Geef een reactie

