Binnenkijken bij mijn moeder

8 Jul

Zaterdag zijn Anna en ik een dagje bij mijn moeder in Meppel geweest. We gingen naar de rommelmarkt in IJhorst waar ik foto’s genomen zou hebben maar omdat er zoveel te zien was ben ik dat vergeten. Daarom leek het me leuk om foto’s te nemen van mijn moeders huis. Ze woont in een klein maar sfeervol ingericht gezellig huisje.

Mijn moeder houdt net als ik van rommelmarkten en kringloopwinkels en vindt daar de mooiste spullen vaak voor een prikkie. Als ik bij mijn moeder kom is de inrichting vaak veranderd, heeft ze iets geschilderd of er staat weer iets wat ze tweedehands heeft gekocht. Ze houdt erg van textiel en mooie stoffen en ik weet niet beter dan dat ze kleding naait of aan het verstellen is. Er hangt altijd een kledingstuk aan de paspop waarmee ze bezig is. Verder houdt ze van kunstwerken aan de muur, verzamelt ze engelen die ze vindt in de kringloopwinkel of rommelmarkt en ze houdt ervan om oude meubels op te knappen of te schilderen zodat het qua kleur in haar huis een passend geheel is. Hier een impressie van mijn moeders huis:

Naast de bank aan de rechterkant hangt een kunstwerk van Anton Heijboer. Op het tafeltje staat een schilderijtje van een goede vriend van mijn moeder. Hij heet Zhongnai en komt uit China. Hij maakt prachtige dingen en voor meer werk van hem kun je op zijn website kijken.

Deze oude laatjeskast zat in een grotere kast met deuren die komt uit de school in Apeldoorn waar mijn opa hoofd van de school was. Elke leerling, alleen de meisjes waaronder mijn moeder, had een laatje waarin ze haar handwerkje kon opbergen.

Hier de oude schommelstoel waar mijn moeder graag zit. De fotolijst op de grond kochten we samen in de kringloopwinkel in Heerenveen.

Dit tuinbankje staat nu bij het raam in de keuken.

Bij de eettafel hangt een schilderij wat we samen vonden in Montenegro, ik vind het prachtig. Op de foto is het niet duidelijk te zien maar in het haar van de vrouw zitten allerlei details zoals vogels. De naam van de schilder weet ik jammer genoeg niet.

Een van de weinige meubelstukken die mijn moeder nieuw heeft gekocht is deze handige boekenstandaard. Er kunnen veel boeken in maar het neemt weinig ruimte in beslag. Daarnaast staat een vintagelamp van de kringloopwinkel.

De woonkamer van de voorkant af gezien. Om de ruimte wat groter te laten lijken heeft ze een spiegel tegen de achterkant van het aanrecht gedaan.

Ook in de slaapkamer staan oude opgeknapte meubels en een paar engelen van hout.

De jurk die achter het bed hangt heeft mijn moeder meegenomen toen ze op reis was in Guatemala.

Hier nog een foto van een zitje in de achtertuin waar ook een engel niet ontbreekt.

Wat ik zo leuk vind aan het huis van mijn moeder is dat aan alle spullen die ze heeft een verhaal zit. Ze heeft de meeste dingen met liefde bij elkaar verzameld in de loop der jaren en sommige spullen ken ik al zo lang omdat ze in ons ouderlijk huis stonden of in het huis van mijn opa en oma. Net als dat ik het vroeger als kind fijn vond om door het huis van mijn opa en oma te dwalen, in de kasten, de kelder en de zolder te kijken vind ik het nu ook leuk om als ik bij mijn moeder ben, een rondje door haar huis te maken en de sfeer te proeven van haar huis en de voor mij zo vertrouwde dingen te bekijken en  door mijn handen te laten gaan.

Mam, bedankt dat je jouw leuke huis openstelde voor de lezers van mijn blog!

Eén reactie to “Binnenkijken bij mijn moeder”

  1. happyannanas juli 8, 2012 bij 2:32 pm #

    Leuk om zo weer bij oma thuis te zijn😀
    Ik vind het huis van oma ook heel mooi, en lekker veel licht overal. Daar zou ik best willen wonen!

Geef een reactie

