Versieren met knopen

4 Jul

slinger van knopen

Ken jij dat ook, dat je iets ziet in een blad en dat je er zo enthousiast over wordt dat je het meteen ook zelf moet gaan maken? Ik had dat twee jaar geleden toen ik de 101-woonideeën las van mei 2010. Daar stond een binnenkijk-reportage in over de Deense Laila Rosengren en haar dochter Fredrikke. Hun huis vond ik zo geweldig en ook dat wat ze maakte.

vliegengordijn in de 101-woonideeën

gordijn van kralen en knopen

Ik herinner me dat ik gelijk naar de hobbywinkel ben gefietst om ijzerdraad te kopen, de rest had ik wel in huis. En ik ben meteen aan de slag gegaan met mijn gordijn. Ik heb verschillende slingers gemaakt die een tijdje gehangen hebben in de woonkamer. Het zag er heel leuk uit maar het was niet erg handig omdat we er toch zo nu en dan aan bleven haken. Later heb ik ze in kortere stukken gedaan die ik aan het frame van een oude lampenkap hing. Dat was vooral leuk om te doen maar stond niet zo mooi als ik gehoopt had. Dus hing ik die hele bos daarna aan een schroef in de kamer.

Die hangt er nu al lang niet meer want sommige slingers heb ik ergens aan of op gehangen voor de versiering.

Zoals deze slinger die ik om een kaarsenstandaard drapeerde.

En ik heb ook een paar slingers aan mijn favoriete lamp gehangen, om het op te vrolijken wat misschien niet eens nodig is omdat de lamp zo al zo mooi is. Maar zo begon dus die nieuwe “hobby” twee jaar geleden met ijzerdraad, knopen en kralen. Af en toe pak ik de draad weer op en maak ik een slinger, zoals die slinger met alleen maar knopen op de eerste foto van dit artikel. Die maakte ik afgelopen zondag tijdens de finale van het EK.

slinger voor aan vliegengordijn van kralen en knopen

En zo maak ik af en toe nog iets met ijzerdraad, knopen en kralen. Ik vind het zo’n vrolijk geheel. Toen ik bezig ging met het schrijven van dit artikel ging ik op zoek naar het juiste tijdschrift met die reportage over die slingers met ijzerdraad. Ik wist dat het ergens moest liggen want ik doe deze tijdschriften nooit weg. Uiteindelijk vond ik het blad (onderop de stapel die ik dus helemaal had doorgewerkt!) en zag weer dat leuke, kleurrijke en gezellige huis met die leuke slingers van kralen en knopen. En alweer kreeg ik dat zelfde gevoel als twee jaar geleden ” Ooh, wat is dát leuk!”  Bijna was ik weer begonnen met het maken van een nieuwe slinger maar ik hield me in en maakte foto’s voor dit artikel. Misschien vanmiddag nog even dan?

Eén reactie to “Versieren met knopen”

  1. whilehavingrum juli 4, 2012 bij 8:42 pm #

    Leuk leuk leuk!!

Geef een reactie

