Doppengordijn

30 Jun

vliegengordijn van doppen

Vorige week schreef ik al een artikel over al die doppen die ik in de loop der tijd heb gespaard. Ik had wat leuke dingen op de grond gedaan met de doppen en daar had ik best lol in. Maar vandaag ben ik toch begonnen met het maken van een (vliegen) gordijn van de doppen. Ik had net genoeg doppen om vijf lange slierten te maken. Het hangt nu als afscheiding in de woonkamer tussen het zitgedeelte en de plek waar het bureau en mijn werktafel staat.

doppengordijn

Eigenlijk had ik alleen de gekleurde doppen willen gebruiken maar dan had ik nog maar 2½ sliert gehad en dan duurt het wel heel lang voordat ik een heel gordijn heb. Ik heb de witte doppen er gewoon tussen gedaan en het staat ook wel heel leuk. Ik had ze natuurlijk ook niet voor niets gespaard. Tussen elke dop zit trouwens wel een gekleurde strijkkraal, dat geeft nog wat extra kleur en ik had daardoor net iets minder dop nodig.

Op de eerste en laatste foto hangt het gordijn beneden (ik woon boven) waar we een leuk smal raam hebben waar precies vijf slierten kunnen hangen. Maar nu hangt het inmiddels in onze eigen woonkamer en beneden hangt het begin van het vliegengordijn met grote paperclips en stukjes plastic zak. Nou,  ik kan dus weer opnieuw gaan sparen want al mijn doppen zijn jammer genoeg op!

7 Reacties to “Doppengordijn”

  1. Kim juni 30, 2012 bij 4:42 pm #

    Een tijdje terug heb ik een zak vol met doppen weggegooid. Zonde! Ik spaarde ze ook en ik wilde daar ook een gordijn van maken. Mijn moeder spaarde ze ook voor mij en een collega van haar. Toen ik aan de slag wilde gaan vond ik het toch te veel werk. De doppen waren erg vies, dus die moest ik eerst schoonmaken en dan in alle doppen gaten maken e.d. Goed dat jij zo fanatiek bent! Wel ben ik samen met mijn dochters van kralen en rietjes een vliegengordijn aan het maken. De fel gekleurde doppen zal ik alsnog voor je bewaren.

    • blijmetkleur juli 5, 2012 bij 5:18 pm #

      Oh nee wat zonde, een hele zak! ;-( Ik heb sommige van mijn doppen ook echt goed moeten wassen maar met heel heet water en sop ging het best. Maar als je zelf niet meer iets doet met je nieuwe doppen zijn ze natuurlijk van harte welkom. Het sparen gaat nu namelijk wel heel traag. Ben benieuwd naar je nieuwe gordijn met rietjes!

  2. lies juli 1, 2012 bij 8:03 pm #

    Superleuk, wij zagen deze vliegengordijnen in Afrika en namen ons sindsdien voor om er ook eens 1 te knutselen!

    • blijmetkleur juli 2, 2012 bij 11:34 am #

      En, ben je al begonnen of moet je nog veel doppen sparen? Het is wel een leuk klusje vind ik. Jij ook veel plezier ermee!

  3. sneksniltje juli 3, 2012 bij 4:57 pm #

    Hé, wat ’n leuk en kleurrijk idee. Heel tof resultaat ! Maar mag ik vragen hoe je die gaatjes gemaakt hebt in de (soms dikke) doppen ?

    • blijmetkleur juli 3, 2012 bij 8:06 pm #

      Ik gebruik een dunne priem en maak zo aan allebei de kanten een gaatje. Soms met een plankje eronder maar meestal heb ik de dop gewoon in mijn hand, dat gaat heel makkelijk want de meeste doppen zijn redelijk dun.
      (wel op je hand passen natuurlijk) groetjes!

  4. Darlene De La Ruelle augustus 21, 2016 bij 2:12 pm #

    Ik heb mijn dopjes in een lingeriewaszakje in mijn wasmachine gedaan op een progamma van 30 graden bij mijn gekleurde was en ze zijn allemaal proper zonder extra werk.

Geef een reactie

