Gemaakt door familie: geschilderde naaidoos

10 Mei

Omdat ik niets nieuws heb gemaakt deze dagen maar wel wil bloggen zal ik weer iets laten zien wat gemaakt is door één van mijn familieleden. In dit geval gaat het om een naaidoos die mijn grootvader aan mij heeft gegeven toen ik nog jong was. Mijn grootvader heette Hylke Plantinga en is de vader van mijn vader. Zijn voorouders kwamen uit Leeuwarden maar met mijn grootmoeder woonde hij in Hoorn.

Ik herinner me mijn grootvader als iemand die meestal vrij stil was maar als hij de gelegenheid kreeg uitgebreid kon vertellen over dingen die hij mooi vond. Hij hield bijvoorbeeld erg van de natuur, bloemen en vogels maar ook van klassieke muziek en kunst. Hij kwam uit het onderwijs.

naaidoos met bloemen

Hij heeft me op één van mijn verjaardagen een naaidoos gegeven die hij zelf had beschilderd met bloemen. Ik was er heel erg blij mee en vond het zo leuk dat hij die speciaal voor mij had gemaakt.

naaispulletjes

Helemaal blij was ik toen ik zag dat hij mijn naam in het deksel had geschilderd, met van die mooie blauwe letters.

Mijn grootvader leeft al lang niet meer. Hij is bijna 15 jaar geleden overleden toen ik zwanger was van Anna. Gelukkig heb ik nog wel afscheid van hem kunnen nemen kort voordat hij overleed. Ik gebruik mijn naaidoos nog steeds en ik heb alle naaispulletjes erin zitten die ik het meest gebruik. Ooit zal de naaidoos naar Anna gaan als ik heel oud ben.

Wat had ik graag gewild dat mijn grootvader nu even hier kon zijn zodat ik aan hem kon laten zien dat ik nog steeds blij ben met zijn cadeau van toen, dat hier gewoon op mijn werktafel staat…

2 Reacties to “Gemaakt door familie: geschilderde naaidoos”

  1. anuxara mei 11, 2012 bij 8:08 am #

    Ach jee, Fam! Jeugdsentiment! wat heeft hij dat toch mooi gemaakt. Had ik ook zoiets? Ik denk het niet, ik heb het in elk geval niet meer, zou zoiets toch niet wegdoen…
    Ja, er schiet me nu een of ander ladenkastje te binnen. Hmmm.

    • blijmetkleur mei 11, 2012 bij 10:06 am #

      Ja, inderdaad! Jij had een klein kastje met 4 of 6 laatjes, ook zo mooi beschilderd. Lieve cadeaus waren dat. Misschien toch nog maar eens goed zoeken of het niet ergens in een doos zit dat kastje. xxx

Geef een reactie

