Zelfgemaakt door familieleden: poppenwagen

16 Mrt

Zoals ik al eerder schreef heb ik veel dingen gekregen die gemaakt zijn door mijn familie. Omdat ik daar zo blij mee was als kind en nu nog dankbaar voor ben als volwassene en moeder, ga ik een aantal van die spullen aan jullie laten zien.

houten poppenwagen

Dit is de poppenwagen die mijn zus en ik hebben gekregen van mijn opa, Hendrik Almekinders, de vader van mijn moeder. De poppenwagen schijnt er  anders uitgezien te hebben maar dat kan ik me niet meer herinneren, toen was ik nog heel klein. Mijn vader heeft later de kleine wieltjes vervangen door er deze grote wielen onder te zetten. Mijn moeder heeft de wagen oudroze en groen geschilderd en dekentjes genaaid. Maar de wagen zelf heeft mijn opa dus gemaakt. Het zal een behoorlijk werk geweest zijn want de achterkant is van dun plaatmateriaal wat helemaal van onderaf gebogen is tot bovenaan toe.

zelfgemaakte poppenwagen

Voor zover ik me kan herinneren heeft de poppenwagen altijd in mijn slaapkamer gestaan die ik tot mijn zesde deelde met mijn oudere zus Anouk. Maar hij was ook wel in de woonkamer te vinden of ik ging er mee uit wandelen met de poppen erin. We hadden toen popje Elsje maar haar hebben we niet meer. Wel vond ik nog twee zelfgemaakte poppenkleertjes, een blauw jurkje en een groen jasje. Ik weet niet meer wie die gemaakt heeft, dat moet ik mijn moeder vragen. Het kan mijn oma zijn, of mijn opoe, de moeder van mijn oma die ik nog gekend heb. Maar misschien is het wel mijn grootmoeder geweest, de moeder van mijn vader. Of mijn eigen moeder. Als dat zo is, sorry mam, dat ik het me niet meer kan herinneren.

poppenkleertjes

Omdat ik altijd heb geweten dat ik zelf moeder wilde worden, heb ik veel speelgoed bewaard. Niets is leuker dan je eigen kind te zien spelen met iets dat gemaakt is door haar of zijn voorouders waar je zelf ook met veel plezier mee hebt gespeeld. Mijn dochter Anna heeft dus ook gespeeld met deze poppenwagen en stopte haar eigen poppen en beren erin. Haar poppen Amba en Tika kregen een plaatsje in de wagen. Alleen voor de foto heb ik haar allergrootste liefde konijn Flappie erbij gezet want die slaapt ’s nachts gewoon nog steeds elke nacht in Anna’s armen.

gevulde poppenwagen

3 Reacties to “Zelfgemaakt door familieleden: poppenwagen”

  1. Berber, Hilde Jessie (alex) maart 18, 2012 bij 7:25 pm #

    Dag Famke en Anna (f& A)
    Na (ook een luie zondag) jullie blog gelezen.
    Lekker die pannenkoeken.
    Leuk dat dansen van Anna en daarvan de trotse moeder zijn, Famke.
    Ik heb even de filmpjes op Anna’s Annanas blog gezien.
    Leuk, ik zal ze Berber en Hilde ook even laten zien.
    gr. Jessie

  2. Houten poppenwagen juni 17, 2012 bij 9:27 am #

    Wat leuk dat ze voor jou toen zelf een poppenwagen hebben gemaakt en dat je die gewoon nog steeds hebt!

    Groetjes Marjolein

    • blijmetkleur juni 17, 2012 bij 10:07 am #

      Ja, die zal ik ook nooit wegdoen, is me te dierbaar. Ook omdat ik een keer hoop oma te worden, ooit..:-)

Geef een reactie

