Zelf wasmiddel maken

8 Mrt

Een paar dagen geleden las ik op verschillende sites op internet hoe makkelijk het is om zelf wasmiddel te maken van Sunlightzeep en soda. Wat een ontdekking! Het kost bijna niets en is milieu- en huidvriendelijk.

zeep

natuurzuivere soda

Ik had van beide nog wat in huis en ik ben ’s avonds meteen aan de slag gegaan. Een dag later had ik 5 liter vloeibaar wasmiddel staan, klaar voor gebruik! Ik heb er  inmiddels meerdere wassen mee gedraaid en ben heel tevreden. Het is geurloos wat ik prettig vind omdat ik niet van die chemische wasmiddelluchtjes houd. Daarnaast heb ik snel last van huiduitslag dus gebruik altijd biologische wasmiddelen of die zonder parfum. Maar die zijn erg duur en omdat ik weinig geld heb, is dit voor mij een uitkomst. Ik vind het zo geweldig dat ik het op mijn blog zet om zo meer mensen enthousiast te krijgen om zelf wasmiddel te maken.

WAT HEB JE NODIG?

#  80 gram Sunlightzeep (supermarkt)

#  80 gram natuurzuivere soda (supermarkt)

#  kleine pan

#  emmer

#  eventueel witte (natuur) azijn als wasverzachter

#  wasbolletje voor vloeibaar wasmiddel

#  lege plastic (wasmiddel) flessen of plastic bakken

HOE GA JE TE WERK?

Rasp het stuk Sunlightzeep met een rasp zodat je allemaal kleine vlokjes krijgt en doe deze in een pan. Voeg een liter water toe en breng dit al roerende aan de kook. Blijf doorroeren totdat alle zeep opgelost is en voeg dan de soda toe. Nog even goed doorroeren en giet alles daarna in een emmer. Voeg nogmaals 4 liter heet of kokend water toe en roer dit goed door.                                                                         Op andere sites las ik dat je de emmer nu moet afdekken en een nacht moet laten staan. Het wordt dan een dikke brei die je de dag daarna in flessen moet zien te krijgen. Dit leek mij teveel gedoe. Ik heb het zelf direct na het bereiden vanuit de emmer in flessen gegoten met behulp van een trechter. Toen was het dus nog warm en vloeibaar. De flessen heb ik gewoon een nacht laten staan en waren de dag daarna klaar voor gebruik. Het wasmiddel is dan dik geworden en moet je even goed schudden zodat het makkelijk uit de fles in het wasbolletje gegoten kan worden.

HOE GEBRUIK JE HET WASMIDDEL?

Je gebruikt het door een wasbolletje helemaal te vullen met het wasmiddel. Het is iets dikker dan gewoon vloeibaar wasmiddel. Dit wasbolletje leg je tussen het wasgoed in de wasmachinetrommel. Verder is het goed om een scheutje azijn te gebruiken als wasverzachter. Dit doe je aan de voorkant in het daarvoor bestemde wasverzachtervakje. Dit maakt dat de was zacht wordt, haalt de laatste wasmiddelresten uit je kleding en werkt ook ontkalkend voor je wasmachine. De zure azijngeur ruik je na het wassen helemaal niet meer.

Je kan dit wasmiddel voor alle soorten was gebruiken, witte, bonte, zwarte was maar ook voor de fijne- en wolwas is het geschikt. Dit laatste heb ik nog niet geprobeerd maar ik las het ergens en het lijkt mij geen enkel probleem.

Let op: Soda is niet geschikt voor een (vaak oudere) aluminium wastrommel omdat deze aangetast kan worden. De meeste nieuwe wasmachines hebben een RVS-trommel. Vraag dit dus bij twijfel even na bij de winkelier van je wasmachine.

Het kost weinig tijd om dit wasmiddel te maken en het bespaart enorm in je portemonnee. Bovendien hoef je nooit meer een verpakking van wasmiddel weg te gooien, je hergebruikt op deze manier een plastic fles. Maar het is ook nog eens ontzettend leuk om je eigen wasmiddel te maken.🙂

wasmiddel zelfgemaakt

10 Reacties to “Zelf wasmiddel maken”

  1. whilehavingrum maart 9, 2012 bij 7:40 am #

    Haha wauw wat handig!

  2. Janique maart 27, 2012 bij 2:14 pm #

    Ik vind het een erg handig idee, en je spaart ook lekker uit. Voorlopig ben ik toch tevreden met mijn eigen wasmiddel, maar ik kan het wel rondvertellen..
    Leuk idee!

    • blijmetkleur maart 28, 2012 bij 7:32 am #

      Ja, goed idee om rond te vertellen en wie weet ga je het zelf ooit nog eens gebruiken?

  3. Channah juni 27, 2012 bij 6:36 pm #

    wat bedoel je precies met een wasbolletje, want ik denk niet dat ik dat heb…

    • blijmetkleur juni 28, 2012 bij 7:40 am #

      Oh, een wasbolletje is zo’n plastic bolletje met een gat erin wat wel zit bij een fles vloeibaar wasmiddel. Je doet daar het wasmiddel in en legt het dan tussen het wasgoed in de wasmachine-trommel.

      • Karien maart 7, 2013 bij 11:50 am #

        ik heb dit wasmiddel gisteren ook gemaakt, volgens mij nóg makkelijker: ik gooi de geraspte zeep in een emmer en giet daar een liter kokendheet water op. Een minuutje roeren en alle zeep is opgelost. Dan (eventueel) de soda erbij, en bijvullen met water onder de kraan. Als het afgekoeld is haal ik er de staafmixer door, dan is het prima te verwerken, zonder de ‘flubberigheid’ die het lastig te verwerken maakt.
        Het middel is ook prima te gebruiken voor een emmer sop, voor de afwas, en ik heb zelfs gelezen voor in de vaatwasser.

      • blijmetkleur maart 7, 2013 bij 12:41 pm #

        Ja, je kunt er inderdaad meerdere dingen mee doen, geweldig hè? Maar de vaatwasser wist ik nog niet, dat zou ideaal zijn. Eens achter proberen te komen, bedankt voor de tip!

  4. Debora Zachariasse maart 12, 2013 bij 8:06 pm #

    Hoi Famke, wat leuk om je ervaring met dat wasmiddel te horen. Onze oma’s wasten alles met zand, zeep en soda! Hoe zit het met schuim? Bruist het niet je wasmachine uit?

    • blijmetkleur maart 12, 2013 bij 9:05 pm #

      Ja, dat waren andere tijden hè? Maar het bruist nauwelijks eigenlijk. Ik heb wel eens shampoo als wasmiddel gebruikt, dát schuimt echt het apparaat uit. Daarna nooit meer gedaan.

  5. Astrid april 15, 2013 bij 4:51 pm #

    Voor de mensen die toch een geurtje willen: een paar druppels etherische olie door het wasmiddel doen en je kleding ruikt ook meteen lekker.

    Het is ook goed te gebruiken om de vloeren mee te dweilen. soms kan de vloer wat dof worden, even na wrijven en als het goed is glimt je vloer dan, anders de hoeveelheid aanpassen.

    Dit schuimt nauwelijks, daardoor is het te gebruiken in de vaatwasser.

    Je kan ook je haren er mee wassen. Na het wassen even azijn door je haar om de zeepresten eruit te halen.

Geef een reactie

