Sjabloondrukken

9 Feb

Posted on januari 13, 2012 by Famke

boek van Leo Boudewijns        drukken zonder pers

Weer een artikel over een boek waar ik leuke ideeën uit gehaald heb. Het heet Drukken zonder pers, stap-voor-stap handleiding in modern sjabloondrukken. Geschreven door Leo Boudewijns. Het gaat over het handmatig drukken van vormen (sjablonen) die zijn geknipt of gesneden  uit papier of karton. De sjablonen worden ingekleurd met drukinkt of verf door middel van een inktrol maar soms ook gewoon met de vingers. Het boek beschrijft welke mogelijkheden er zijn om deze techniek te gebruiken, hoe het werkt, wat je allemaal nodig hebt en er staan leuke voorbeelden in. Als je het een beetje onder de knie hebt kun je bijvoorbeeld je eigen postpapier maken, visitekaartjes of ansichtkaarten of natuurlijk echte kunstwerken.

boom-sjabloon Iedereen kent deze techniek waarschijnlijk nog van vroeger. Ik begon op de kleuterschool al met vormen uit papier te knippen en in te kleuren met vingerverf. In de hogere klassen gebruikten we mesjes, sponsjes en rollers.  Toch was ik het een beetje vergeten en toen ik dit boek in de bibliotheek zag, leek het me leuk om er weer aan te beginnen. Dit is mijn eerste ‘werkje’. Ik was te ongeduldig om het hele boek zorgvuldig door te lezen en ging vrij snel aan de slag. Ik merkte dus meteen bij deze boom al dat het papier dat ik gebruikt heb voor mijn sjabloon, te dik was. De roller pakte niet alle hoeken dus heb ik het afgewerkt met mijn vingers. De kleine vogeltjes en blaadjes heb ik ook met mijn vingers gedaan. Het volgende werk wordt met dunner papier en grotere sjablonen want die priegelblaadjes zijn eigenlijk te klein om te drukken. Toch vond ik het wel een vrolijk resultaat en ik heb zin om ermee verder te gaan.

boom gedrukt

2 Reacties to “Sjabloondrukken”

  1. peterkrey.wordpress.com augustus 5, 2013 bij 12:41 am #

    Hi! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
    Is it tough to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick. I’m thinking about setting up
    my own but I’m not sure where to begin. Do you have any ideas or suggestions? Many thanks

  2. Compare Car Hire Estonia augustus 5, 2013 bij 4:49 am #

    Hi there, I enjoy reading all of your article post.
    I wanted to write a little comment to support you.

Geef een reactie

