Haken in de trein

9 Feb
Posted on januari 30, 2012 by Famke

Afgelopen weekend zat ik met mijn dochter in de trein. We gingen samen een weekend naar Lunteren waar we meededen aan een workshop. Omdat het best een lange reis is vanaf Leeuwarden had ik 3 bolletjes katoen en een haaknaald meegenomen. Een boek meenemen vond ik iets te zwaar in mijn rugzak en mijn MP-3 te ongezellig voor Anna omdat zij die van haar op het laatste moment niet kon vinden. De trein zat stampvol en daarom twijfelde ik of ik mijn haakspullen tevoorschijn zou halen. Mensen zouden misschien meekijken en dat leek me wat ongemakkelijk. Tenslotte ben ik geen heel ervaren haker en zo wilde ik het natuurlijk wel doen lijken. Maar ik zou de rest van het weekend niet aan haken toekomen dus ben ik toch dapper begonnen. En inderdaad zag ik dat de mensen in onze coupé keken wat ik deed. Vooral het eerste stukje van het haken van granny squares is even lastig want je moet goed kijken waar je de naald insteekt. Dat beginnetje is dus even prutsen en ik voelde me ook wat op mijn vingers gekeken. Maar toen ik dat eenmaal had gedaan pakte ik zogenaamd heel relaxed mijn zwitserse zakmesje met schaartje en knipte het draadje af. Dat kan ik trouwens iedereen aanraden, zo’n mesje.  Ik heb de kleinste maat en neem het overal mee naar toe want het zit aan mijn sleutelbos. Er zit een mesje, een schaartje, een vijl, een pincet en een tandenstoker aan. Ideaal!

Maar goed, toen ik eenmaal bij de tweede rand was gekomen ging het sneller en kon ik laten zien dat ik daadwerkelijk iets aan het haken was en dat voelde prettiger. Zo heb ik toch een tijdje lekker kunnen haken totdat we moesten overstappen in Amersfoort. Achteraf gezien vraag ik me af waarom ik op een bepaalde manier wilde overkomen, wat maakt het eigenlijk uit? Ik kende die mensen niet eens en al zou ik zitten te prutsen, so what? Het heeft denk ik te maken met dat we in de trein nogal op elkaar zaten omdat het zo druk was. Het lijkt wat op schrijven terwijl er iemand over je schouder staat mee te kijken, dat is ook niet echt fijn. Is dit herkenbaar voor iemand? Haken of breien jullie wel gemakkelijk in de trein of misschien in het park?

Geef een reactie

