Breien met oma

9 Feb
Posted on oktober 5, 2011 by Famke

Mijn oma, mijn liefste oma. Ze is al 20 jaar dood maar ik weet nog zo goed hoe ze was. Hoe lief ze was, hoe lekker ze rook en hoe zacht haar bovenarmen waren. Ik moest er altijd even aan voelen als ik bij haar op schoot zat.
Mijn oma heeft me leren breien. Ze zette een aantal steken op een breipen en deed me voor hoe ik het moest doen. Om het makkelijker te maken leerde ze me bij elke handeling hardop te zeggen wat ik deed. “Insteken, draad omslaan, door laten piepen en af laten gaan”. Zo zat ik uren met mijn breiwerk te prutsen want het viel niet mee. Ik deed het veel te strak zodat mijn oma na elke pen van mij zelf ook een pen moest breien, dan ontstond er weer wat ruimte in mijn breiwerk. Ik liet ook regelmatig een steek vallen die zij dan weer op moest halen. Maar mijn oma vond het niet erg. Ze had alle geduld met me en liet me mijn gang gaan totdat ik haar hulp weer nodig had. Gelukkig kon mijn moeder ook heel goed breien dus ook thuis werd ik goed geholpen. Maar mijn breibeginselen liggen in Apeldoorn, waar mijn oma en opa woonden.                                     
Wat mis ik haar en wat had ik haar nog graag bij me willen hebben. Om haar zachte wang te kussen, haar samen te zien met mijn dochter en haar te vertellen dat ik het niet vergeten ben…mijn allereerste breiwerk met oma.

Geef een reactie

